Vladimir Majakovski: Pilvi housuissa
- Viikko 32
- Keskusteluun osallistuivat kaikki
- Raportin kirjoittaja: Laura Väänänen
Vladimir Majakovskin
(1893 - 1930) ”Pilvi
housuissa” -runon nimen tarkoituksen kuvataan Kansojen
kirjallisuus: Vuosisadan vaihde 1890 – 1920
(Kk) -teoksessa olevan
keveyden ja hellyyden tunteiden ilmaiseminen. Se on muiden
Majakovskin varhaiskauden runojen tapaan ennen kaikkea runo
rakkaudesta: runoilijan rakkaudesta tyttöön, joka valitsee
yhteiskunnalliselta asemaltaan vakaamman miehen. Runoilijan on näin
ollen kiellettävä porvarillinen yhteiskunta, sen suhtautuminen
rakkauteen, ihmisiin, taiteeseen ja uskontoon. Epilogissa runoilija
lähtee tapaamaan Jumalaa ja vetämään tämän vastuuseen. ”Pilvi
housuissa” kuvataan Kk:ssa tuoreena
ja uhmakkaana. Se on täynnä räjähtävää lyyristä energiaa.
Perinteinen säemuoto on hylätty ja korvattu vaihtelevanpituisilla
riveillä, jotka perustuvat puhutun kielen lauseisiin ja tapaan
korostaa sanoja. Loppusoinnut ovat vapaita ja epäsovinnaisia,
kuvakieli haastavan epäesteettistä ja sykäyksittäin uutta eloa
antavat uudet sanat. ”Pilvi housuissa” on tarkoitettu ennen
kaikkea lausuttavaksi ja aikanaan se edustikin uutta oratorista
tyyliä, jonka tarkoitus oli herättää, provosoida ja vasaroida
kuulijan hermoja ja aisteja.
Suomentaja
Arvo Turtiainen toteaa satiirin olevan ominaista eritoten Majakovskin
myöhemmälle tuotannolle. Lukupiirimme kuitenkin aisti myös
varhaisvaiheen ”Pilvi housuissa” -runosta satiiria, joka
ensinäkin punoutuu läpi runon sen loppusointuihin. Esimerkiksi:
Mutta kaikki tapahtuukin seuraavasti -
laulunhalun piristeeksi kävellään,
kunnes alkaa liikavarpaistua järki,
kunnes sydänliejukossa mulahtaa
mielikuvituksen tyhmä särki.
Tai:
- Kuulkaapa nyt, Herra Jumala!
Eikö tule ikäväksi
päivittäinen pilvivelli,
Silmiänne virkistäisi suunnata ne muuhun.
Otetaanpa – ymmärrätte -
järjestetään tiedon karuselli
hyvän sekä pahan tiedon puuhun.
Riimiparit järki –
särki tai pilvivelli – karuselli tuntuvat pursuavan naurua,
ensimmäinen itseironisuudellaan ja jälkimmäinen arkistetun pyhän
(”päivittäinen pilvivelli”) ja arkisen korottamisen (”tiedon
karuselli/ hyvän sekä pahan tiedon puuhun”) rinnastamisella.
Toiseksi satiirisuus välittyy merkityksessä. Runon puhuja
esimerkiksi korottaa itsensä aika-ajoin
lähes jumalasemaan, josta hän sitten rysäyttää itsensä alas:
Minua ylistäkää!
En ole suurten kaltainen.
Mitä tehty joskus
sanon ”nihil”.
Mitään
koskaan lue en.
Kirjat?
En puutu niihin!
Ei koskaan lukeminen tai kirjoihin puuttuminen voidaan
lukea esimerkkeinä vähintäänkin runon puhujan itseironisuudesta,
mutta myös runon satiirisista vireistä: Miten puhuja, joka on
runoilija, voisi mitenkään olla täysin kirjallisuuden
ulkopuolella? Toisaalta: Jos runo kerran on ensisijaisesti laadittu
suullisesti esitettäväksi, kohta voitaisiin käsittää myös
kannanottona kirjoitettua kirjallisuutta vastaan. Ironiaa ja
taiteilijoiden (etenkin kirjailijoiden) satirisointia vai hyvin
tunteikas ja vakavamielinen kannanotto – tai hieman molempia, me
piiriläiset pohdimme.
Satiirisuuden ohella lukupiirimme tarkasteli runoa myös
ideologisesta näkökulmasta Anthony Easthopen antamassa
merkityksessä, jossa runous diskurssina on, historiansa ja
suhteellisen autonomisen perinteen tuotteena, osaltaan ideologisesti
määräytynyttä. Näkyvimmin tähän tarkastelukulmaan houkuttivat
lukuisat (aikalais)viittaukset, mutta myös Easthopen ideologisen ja
subjektin teoretisointi. Easthopen mukaan modernismin aikakaudella
subjektin asema horjahti. Runo nähtiin tuotteena ja sen subjektista
tuli rakennettu ja suhteellinen, kun vastaavasti diskurssin
porvarilliset muodot tarjosivat subjektille absoluuttisen aseman.
Onko ”Pilvi housuissa” -runon subjekti koherentti ja näin
porvarillisen diskurssin tuote, vai voidaanko se ymmärtää modernin
suhteellisena? Että Majakovskin marxilaisten tendenssien sävyttämä
puhuja kieltää porvarillisuuden, mutta runoa voidaan subjektiaseman
perusteella tarkastella porvarillisen diskurssin tuotteena? Näitä
piirissämme pohdittiin. Huomautettiin, että runon puhuja toki
liittää itseensä erilaisia rooleja: ”olen - - - apostoli
kolmastoista” tai ”minä olen enkeli, olin se”, mutta tietyn
jatkuvuuden voitaisiin kuitenkin nähdä määrittävän subjektia.
Toisaalta subjekti tulkittiin rikkoutuvaksi ja alati asemaansa
hakevaksi ja näin ollen epäkoherentiksi. Lopulta runon subjektin
pohdittiin aikansa lapsena olevan kyllä porvarillisen diskurssin
tuote, mutta myös moderni: Koska runo kestää aikaa paremmin kuin
hyvin, puhuja puhuu äänellä, joka on noussut aikaansa ja
porvarillista taidekäsitystä vastaan. Hänen äänestään voidaan
kuulla modernismin ja futurismin, epäsovinnaisen ja taistelun kaiut.
Runon ilmaisusta löydettiin futurismille ominaisia
piirteitä. Sen esteettinen maailma nostettiin esimerkiksi
futurismista parhaimmillaan. Ilmaisua kuvailtiin paikoin ällöttäväksi
ja epäsovinnaiseksi, salonkikelpoiseen kauneuteen tottuneelle
rumalla tavalla aistikkaaksi. Värikkäästä ilmaisusta huolimatta
olimme yhtä mieltä tulkintakaanonin kanssa siitä, ettei ”Pilvi
housuissa” -runossa sana ole suurempi merkitystä eikä painopiste
ole seikkailussa merkityksen tuolle puolen, jollaisia kokeiluja kyllä
tehtiin Moskovan kubo-futuristien piirissä, johon Majakovskikin
kuului. Suomentaja, runoilija Tuomas
Anhavan mukaan Majakovskin futurismi keskittyi pikemminkin
kumouksellisuuteen ja yleismaailmallisuuteen, ja tämän futurismia
määrittivät uuden luominen, ammattimiehen ja työläisen
asiallisuus sekä marxilainen yhteiskunnallisuus.
Esteettisen nähtiin
runossa limittäytyvän moraaliin: runon subjektin Kauneuden ja
Totuuden yhteiskunnan luomiin normeihin ja niitä vastaan taisteluun.
Yhteiskunnallinen viitekehys nostettiin tulkinnan kannalta tärkeäksi.
Puoluepolitiikkaa Majakovskin ei katsottu ”Pilvi housuissa”
-runossa tekevän, vaan hänen kantaaottavuutensa koettiin
ennemminkin henkilökohtaisena. Runossa kuultiin sekä historiallinen
että omakohtainen ääni:
Kaikkeus nukkuu,
nojaten käpäläänsä,
tähti-syöpäläiset
valtavalla korvallaan.
Maailmankaikkeus kuin
koira, korvalla oleskelevat tähti-syöpäläiset kuin vaikkapa
passiiviset, kaavoihinsa ja oloihinsa jumahtaneet taiteilijat
(puhujakin?). Anhavan mukaan Majakovskin uudelleenluomista
arvosteltiin, kuten taiteen uudistajia on kaikkina aikoina
arvosteltu: ei riitä. Majakovskin oivaltava, tuoreelta tuntuva
ilmaisu ja pureva, hienovarainen satiiri nostivat hänen teoksensa
kuitenkin yhdeksi meidän lukupiirissämme pidetyimmistä
klassikoista.
(Lähteet:
Majakovski, Vladimir: Pilvi housuissa
ja muita runoja
[Helsinki, Tammi, 1959] sekä Eastohope, Anthony: Poetry
as Discourse
ja Kansojen kirjallisuus: Vuosisadan
vaihde 1890 – 1920)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti