Kansojen kirjallisuus: Vuosisadan vaihde 1890 – 1920 (Kk) -teoksessa tuon ajan Pietarin kirjallisessa elämässä kuvataan vallinneen romanttisen ja kiihottuneen tunnelman uusien aatteiden puskiessa syrjään realismia ja yhteiskuntakriittisyyttä. Vaikutteita saatiin ulkomailta, esimerkiksi maalaustaiteessa ranskalaisesta impressionismista. Aikakausi oli tunnusomaisesti runoilijoiden vuosikymmen. Säerunous ei ollut kyennyt kilpailemaan romaanin kanssa yhteiskuntakriittisenä puheenvuorona 1800-luvun puolivälistä lehdistöä ja kirjallisuutta hallinneessa keskustelussa, mutta uudessa ilmapiirissä se sai mahdollisuutensa – sitten romantiikan päivien ei ollutkaan nähty yhtä valtavaa määrää merkittäviä runoilijoita.
Yksi merkittävimpiä oli
Vladimir Majakovski (1893 – 1930). Kk:ssa
hänet liitetään Moskovan kubo-futuristeihin. Moskovan
kubo-futuristeilla oli läheinen kosketus kubismiin. He julistivat
antavansa korvapuustin porvaristiselle maulle ja keskittyivät
väittelemään modernista maalaustaiteesta ja luomaan uudenlaista,
tuoretta runokieltä: se ei kammoaisi raakaa kansanomaisuutta, jota
oli pidetty ”epärunollisena”. Vanhojen, banaalien sanojen
tilalle muodostettiin uusia ja haaveiltiin universaalista
runokielestä. Pohdittiin myös ”kieltä järjen tuolla puolen”;
runoa akustisena eleenä, jossa sana on suurempi merkitystään.
Tuomas Anhavan mukaan Majakovskin futurismi keskittyi kuitenkin
pikemminkin kumouksellisuuteen ja yleismaailmallisuuteen kuin
assosiaalisuuteen tai kielelliseen ilmaisuun ”tuolla puolen
merkityksen”. Majakovskin futurismia määrittivätkin uuden
luominen, ammattimiehen ja työläisen asiallisuus sekä marxilainen
yhteiskunnallisuus.
”Pilvi
housuissa” lukeutuu Anhavan mukaan Majakovskin varhaisvaiheen
runouteen, jolle oli tunnusomaista luonnollista kookkaampien kuvien
käyttö, retorisuus, tehokkaasti karkea ja karmea sanonta, vireen
äkilliset vaihtelut ja kuvissa piilevien rinnastuksien ja
samastuksien tyhjentävä toteuttaminen 1600-luvun englantilaisten
metafyysikkojen tapaan. Syntyi yhtämittaisen kiihkon vaikutelma,
jonka syyt olivat yhtäältä ulkoinen todellisuus, toisaalta
sisäisen yksinäisyyden sietämättömyys. Kk:ssa ”Pilvi
housuissa” -runon nimen tarkoituksen kerrotaan olevan keveyden ja
hellyyden tunteiden ilmaisemisen. Se on muiden varhaiskauden runojen
tapaan ennen kaikkea runo rakkaudesta: runoilijan rakkaudesta
tyttöön, joka valitsee yhteiskunnalliselta asemaltaan vakaamman
miehen. Runoilijan on näin ollen kiellettävä porvarillinen
yhteiskunta, sen suhtautuminen rakkauteen, ihmisiin, taiteeseen ja
uskontoon. Epilogissa runoilija lähtee tapaamaan Jumalaa ja vetämään
tämän vastuuseen. ”Pilvi housuissa” kuvataan Kk:ssa
tuoreena ja uhmakkaana. Se on
täynnä räjähtävää lyyristä energiaa. Perinteinen säemuoto on
hylätty ja korvattu vaihtelevanpituisilla riveillä, jotka
perustuvat puhutun kielen lauseisiin ja tapaan korostaa sanoja.
Loppusoinnut ovat vapaita ja epäsovinnaisia, kuvakieli haastavan
epäesteettistä ja sykäyksittäin uutta eloa antavat uudet sanat.
”Pilvi housuissa” on tarkoitettu ennen kaikkea lausuttavaksi ja
aikanaan se edustikin uutta oratorista tyyliä, jonka tarkoitus oli
herättää, provosoida ja vasaroida kuulijan hermoja ja aisteja.
Lukemani painoksen
suomentaja Arvo Turtiainen toteaa teoksen ”Lukijalle” -osuudessa
satiirin olevan ominaista Majakovskille. Ymmärsin, ettei tämä päde
niinkään varhaiskauden tuotantoon, mutta ihaillessani ”Pilvi
housuissa” -runon loppusointuja mietin samalla, että loppusoinnut
tuntuvat runossa punoutuvan satiiriin, esimerkiksi:
Mutta kaikki
tapahtuukin seuraavasti -
laulunhalun
piristeeksi kävellään,
kunnes alkaa
liikavarpaistua järki,
kunnes
sydänliejukossa mulahtaa
mielikuvituksen
tyhmä särki.
Tai:
- Kuulkaapa
nyt, Herra Jumala!
Eikö tule
ikäväksi
päivittäinen
pilvivelli,
Silmiänne
virkistäisi suunnata ne muuhun.
Otetaanpa –
ymmärrätte -
järjestetään
tiedon karuselli
hyvän sekä
pahan tiedon puuhun.
Riimiparit järki –
särki tai pilvivelli – karuselli tuntuvat pursuavan naurua,
ensimmäinen mainiolla itseironisuudellaan ja jälkimmäinen
arkistetun pyhän (”päivittäinen pilvivelli”) ja arkisen
korottamisen (”tiedon karuselli/ hyvän sekä pahan tiedon puuhun”)
rinnastamisella. Oliko teidän mielestänne runossa satiiria?
Ainakin minua houkutti
runon tarkastelu myös ideologisesta näkökulmasta Anthony Easthopen
antamassa merkityksessä, jossa runous diskurssina on osaltaan
ideologisesti määräytynyttä, sillä se on historiansa ja
suhteellisen autonomisen perinteen tuote. Näkyvimmin tähän
tarkastelukulmaan houkuttivat lukuisat (aikalais)viittaukset, joita
Arvo Turtiainen olikin avannut, mutta myös Easthopen ideologisen ja
subjektin teoretisointi. Easthopen mukaan modernismin aikakaudella
subjektin asema horjahti. Runo nähtiin tuotteena ja sen subjektista
tuli rakennettu ja suhteellinen, kun vastaavasti diskurssin
porvarilliset muodot tarjosivat subjektille absoluuttisen aseman.
Kuinka tulkitsette ”Pilvi housuissa” -runon subjektiasemaa? Onko
subjekti koherentti ja näin porvarillisen diskurssin tuote, vai
voidaanko se ymmärtää modernin suhteellisena? Runon puhuja toki
liittää itseensä erilaisia rooleja: ”olen - - - apostoli
kolmastoista” tai ”minä olen enkeli, olin se”, mutta runon
lopussa, puhuja huudahtaessa ”Minä tulen!”, pohdin eikö puhujan
subjektiasemaan kuitenkin liity jatkuvuus. Majakovskin marxilaisten
tendenssien sävyttämä puhuja kieltää porvarillisuuden, mutta
runoa voidaan subjektiaseman perusteella tarkastella porvarillisen
diskurssin tuotteena?
Anhavan mukaan Majakovskin
uudelleenluomista arvosteltiin, kuten taiteen uudistajia on kaikkina
aikoina arvosteltu: ei riitä. Onko Majakovski teidän mielestänne
kestänyt aikaa? Onko hänen runoutensa ymmärrettävää? Entä
vertautuiko hänen teoksensa teidän otteessanne jo luettuihin
klassikoihin?
- Laura
Lauran huomautus loppusointujen käytöstä satiirin keinona on loistava! Tarkastelin runon säkeitä uudemman kerran tämän huomion kanssa ja olen ihan samaa mieltä. Satiirisuutta löytyy runossa myös muutenkin ja kertoja asettaa itsensä ajoin melkein jumala-asemaan, tuoden itsensä sieltä alas kertarysäyksellä. Oman position kuvailu eri kannoilta ja toisaalta useiden huudahduksien käyttö saa subjektin vaikuttamaan hyvin ailahtelevaiselta- melkeinpä satiiriselta ihan itsessään.
VastaaPoistaMinua ylistäkää!
En ole suurten kaltainen.
Mitä tehty joskus
sanon "nihil".
Mitään
koskaan lue en.
Kirjat?
En puutu niihin!
Em. säkeissä on tulkittavissa minusta ainakin paljonkin satiirin piirteitä ja subjektin läsnäolo on kovin vahva.
Mielestäni Majakovski on kestänyt hyvin aikaa. Pilvi Housuissa on paikoin kovinnkin moderni ja tulkittavissa hyvin meidänkin ajassamme. Toki paikoittaiset runsaslukuiset uskonnolliset viittaukset (golgata,maria, tietäjät, apostolit) sekä venäjäläiset paikat, henkilöt jäävät vähän etäisiksi lukijalle joka on tottunut kovinkin moderniin proosaan mutta kielellisesti Majakovski sointuu modernin runouden piiriin hyvin.
Aiempiin luettuihin teoksiin nähden Majakovskin runous oli ehkä suorasanaisempaa, rosoisempaa ja vapaa muotoisempaa. Tykkäsin Pilvi Housuissa runosta ehkäpä eniten jopa tähän mennessä luetuissa noin sisällön ja teemojen suhteen ainakin.
Kiitos, Eve!: Ei koskaan lukeminen tai kirjoihin puuttuminen on mielestäni juuri osuva esimerkki runon puhujan ainakin itseironiasta, mutta myös runon satiirisista vireistä, sillä miten puhuja, joka on runoilija, voisi mitenkään olla täysin kirjallisuuden ulkopuolella. Toisaalta, jos runo kerran on ensisijaisesti laadittu suullisesti esitettäväksi, kohdan voisi käsittää myös kannanottona kirjoitettua kirjallisuutta vastaan..? Kyseessä voisi siis olla ironia ja taiteilijoiden satirisointi tai hyvin tunteikas ja vakavamielinen kannanotto? Hmm.
VastaaPoista-Laura
Minäkin luin runosta voimakasta satiiria, ja Lauran mainitsemaa ironiaa taiteilijoita ja kirjailijoita kohtaan:
VastaaPoista"...naula kenkieni anturassa
parempi Goethen mielikuvitusta."
Faustin lisäksi hän viittaa Zarathustraan, Mefistoon ja minulle tuntemattomiin venäläisiin klassikoihin. Mielestäni Majakovskin runon puhuja tuo selkeästi esille ideologisuuden, jossa hän hylkää Jumalan "ohjaksista pitelijänä" ja porvarillisen taiteen äänen:
"...me, joilla huulet roikkuvat kuin kattokruunu..."
Runon puhuja on räiskyvä, lyyrinen tulittaja, joka sylkee porvariston päälle, runoilee rakastetustaan ja samalla kiroaa ja huutaa marxilaisen marssin tapaan: eespäin!
Runon subjekti on toki porvarillisen diskurssin tuote, hänhän on aikansa lapsi. Mutta koska runo kestää aikaa paremmin kuin hyvin, puhuja puhuu äänellä, joka on noussut aikaansa vastaan. Ääni kaikuu modernismia, futuuria, epäsovinnaista ja taistelua. Subjekti ei minusta ole koherentti, vaan se rikkoutuu ja hakee asemaansa milloin rakastavana uhrautujana, milloin nyrkkiä pöytään iskevänä proletaattina. Runossa on huikea esteettinen ja moraalinen maailma:
"Näin, näettekö,
koira nuolee kurittavaa kättä."
Esteettinen maailma on futurismia parhaimmillaan, se on täynnä ällöttäviä ja epäsovinnaisia ilmauksia ja kuvailuja, kuten:
"...vaikka häränniskallani
kannan, niinkuin märkää vuorta, naisia hikivatsaisia...".
Samassa maailmaa rutistavassa runossaan Majakovski puhuu imeksitystä vehnäpullan tähteestä, ihmisliemestä, nelikerros-kaulakupu-ihraisista ihmisistä, sateen märän kuonon imeskelimistä kulkijoista yms. Runo on aistikas, mutta sovinnaisuuteen ja salonkikelpoiseen kauneuteen tottuneelle rumalla tavalla.
Harvoin runossa kättä lyövät näin selkeästi estetiinen ja moraali, siis runon subjektin Kauneus ja Totuus ja yhteiskunnan luomat normit ja niitä vastaan taistelu. Tulkitsen runosta samanlaista kapinaa kuin Baudelairen Pahan kukista, siksi tämä on toinen suosikkini lukemamme kaanonin runoista. Majakovskin tulisieluisuus on parhaimmillaan yhteiskunnallisessa viitekehyksessä: hänen intohimonaan ei mielestäni ollut seikkailu merkityksen tuolla puolen.
Runo loppuu kappaleeseen, joka ns. normaalissa runossa olisi kammottava floppi, mutta joka kruunaa monen sivun tykittelyn juuri tyylille sopivalla ylilyönnillä:
"Kaikkeus nukkuu,
nojaten käpäläänsä,
tähti-syöpäläiset valtavalla korvallaan."
Runon joka säkeestä on helppo tulkita sekä historiallista että omakohtaista ääntä. Runon puhuja vertaa maailmankaikkeutta koiraan, mikä kertoo jotain hänen arvostuksestaan ylistettyä maailmaa kohtaan. Tähti-syöpäiset voivat olla kaikkeuden tähtiä syöpäläisen muodossa, ja käytetty ilmaus on lähes yhtä kammottava kuin joku "kapiset enkelit". Syöpäläiset (jotka voivat olla vaikka passiiviset, kaavoihinsa ja oloihinsa tyytyvät taiteilijat) ovat kaikkeuden valtavalla korvalla, joka ehkä kuulee kaiken, mutta ei silti lotkauta korvaansakaan.
Annika
Minunkin mielestäni Majakovski on kielellisesti kestänyt hyvin aikaa. Itsäni viehättivät enemmän hänen henkilökohtaisiin teemoihin ja tunteisiin pohjautuvat (rakkaus)runonsa kuin poliittiset satiirit. Luonnollisesti Venäjä-tematiikka tuntui hieman vieraalta.
VastaaPoistaMajakovskin runoissa sana ei ole suurempi merkitystään, mutta varsin värikästä hänen ilmaisunsa paikoin kyllä on. Lyriikasta huomaa sen olevan tarkoitettu ääneen luettavaksi, leikkisät ja vapaamuotoiset riimit ovat kuin luotuja lausuttavaksi! Olen Annikan kanssa samaa mieltä siitä, ettei runoilijan hänen intohimona ollut seikkailu merkityksen tuolla puolen.Yhteiskunnallisilla aiheilla leikittely, provokaatio ja satiiri nousevat tärkeämmiksi.
Majakovskin runoja voisi siteerata ja käyttää vallankumouksen sloganeina ja iskulauseina "Ananasta ahmi, hotkaise pyy, loppusi porvari lähestyy"! Vallankumouksen airut nuori mies toki olikin. Majakovski on sopivan anarkistinen mutta ehkä kuitenkin hieman liian futuristinen ollakseen selkeästi poliittinen eläin. Hänen kantaaottavuutensa on enemmänkin henkilökohtaista kuin puoluepoliittista.
Tiesittekö muuten että Majakovskin aivot painoivat 300 grammaa enemmän kuin Leninin? Heppu onnistui siis asettamaan suurmiehen naurunalaiseksi vielä kuolemansa jälkeenkin...!
-Noora-